Dobrý den a přeji pěkný nový rok všem 🍀✌️
V minulém týdnu jsem pročítal výstupy výzkumu, který se zaměřil na klíčové elementy obalového designu v retailovém prostředí v rámci primárního vystavení v regálu. Jedním z klíčových faktorů mající vliv na upoutání prvotní pozornosti zákazníků byla jednoduchost samotného designu. A jako zcela zásadní vlastnost obalu byla definována existence kontrastu a tvarů.
Na důležitost kontrastu v souvislosti s pozorností jsme se zaměřili v minulé epizodě, v té dnešní se zaměříme na jednoduchost, která může přinést nejen krásu našim marketingovým materiálům, ale hlavně prvotní pozornost zákazníků vedoucí k zájmu a ideálně koupi produktu.
Náš mozek miluje jednoduchost!
Proč náš mozek miluje jednoduchost? Protože jej to stojí méně energie využité ke zpracování přijímaných informací. Po tisíciletí je naše tělo navyklé fungovat maximálně efektivně a spořit energii na těžší časy. Zpracovávat informace rychle a efektivně umí náš mozek v systému 1 (auto-pilot), který rád pracuje s barvami a tvary. Pokud systému 1 nabídneme barvy, tvary a zároveň udržíme jednoduchost, bude náš mozek fungovat rychle a efektivně bez nutnosti zapojení systému 2 (pilot), který je pomalý a stojí nás mnohem více energie. Systém 2 spustíme právě v moment, kdy jednoduchost opustíme a začneme přidávat více vizuálních atributů.
Úkol pro Vás. Najděte červený puntík.
Tento fakt hezky ilustruje úkol výše – najděte na levém i pravém obrázku červený puntík. Řešení úkolu na obrázku vlevo nám jde „samo“ (vyřešil autopilot, systém 1), ale přidáním nových vizuálních atributů do obrázku vpravo se řešení úkolu zkomplikovalo a trvá nám déle (zapojen pilot, systém 2).
Co to pro nás znamená v praxi?
V praxi to pro nás znamená, že čím více obrázků, textů či jiných grafických elementů v designu použijeme, tím více zesložiťujeme cílovému publiku „práci“ a tím více nám hrozí, že naši komunikaci zákazník přehlédne, protože nebude chtít ztrácet čas a energii studiem našich sdělení.
Nejčastějším řešením vedoucím ke zjednodušení designu je prioritizace sdělení, tj. identifikace jednoho jediného klíčového sdělení, které vychází z hlavního cíle komunikace.
Příklad z trhu: minimalistický promoční stojan Listerine s dárkovou mechanikou.
Velkou výzvou jednoduchým vizuálům jsou promoční mechaniky, které si někdy ještě sami komplikujeme přidáváním více úrovní výher a tím i složitých pravidel. Pěkným příkladem jednoduše a výrazně odkomunikované dárkové promoci je stojan Listerine na obrázku výše. Pozornost zákazníka si získá přes chytlavé a jednoduché CTA podpořené zobrazením zajímavých výher v blízkosti samotného produktu. Přesto i zde by se našel prostor ke zjednodušení, najdete jej?
Příklad z trhu: stojan s novinkou Parodontax a analýza pozornosti pomocí prediktivní oční kamery.
Pokud v naší práci pracujeme s fakty a chceme si ověřit prvotní pozornost zákazníků na datech, nabízí se využít výstupů klasické či prediktivní oční kamery. Na příkladu stojanu Parodontax výše můžeme vidět, že prvotní pozornost zákazníků jde kromě produktů na jednotné CTA a branding bočnice tak i topperu. Na topperu si o pozornost ještě říká obrázek ženy, která velmi hezky svým pohledem i rukou naviguje oči nakupujících směrem k vystaveným produktům pod sebou.
V jednoduchosti je krása i pozornost, vezměme si to k ❤️.
Příklad z on-line prostředí: minimalistický design a jasné sdělení skrze headline a CTA.
Od pozornosti k předání klíčového sdělení
V příští epizodě Učíme se Designcheck.ai se přesuneme z oblasti získání pozornosti do oblasti předání klíčového sdělení. Budeme se věnovat příležitostem, které nejčastěji při hodnocení marketingové komunikace nacházíme. Cílem je umět zákazníkům sdělit to podstatné s přihlédnutím k prostředí, ve kterém se naše komunikace nachází.
Přeji Vám pozorný i pozoruhodný nový rok,
Honza z Designcheck.ai