Jelikož se, stejně jako v minulém roce, nekonal retailový svátek Euroshop, vydal jsem se na jeho technologicky zaměřenou odnož EuroCIS.
A co hlavního si odtud odvážím? Digitalizace, automatizace, autonomizace retailu prostupuje většinu technologických novinek. Na konci dne jde většině – alespoň těm na straně retailu, o zlepšení nákupního zážitku.
Autonomní retail
Plně autonomní řešení prodejen Grab&Go ve stylu Amazon GO představilo hned několik společností a nebylo úplnou novinkou. Co mě nejvíce zaujalo, byla jednoduchá Scan&Go řešení autonomních obchodů postavených na mobilních zařízeních. Ve Skandinávii je spousta odlehlých oblastí, kde vzniklo a je úspěšně využíváno řešení postavené čistě na mobilech, který má dnes každý po ruce. S mobilem si odemknete dveře obchodu, mobilem naskenujete svůj nákup, zjistíte si potřebné informace k produktům, případně recenze a doporučení, zaplatíte a tím si i otevřete dveře ven. Zároveň toto řešení nezapomíná na provozní stránku obchodu. Dostupnost obchodu 24/7 je samozřejmostí. Nákupní zážitek nového tisíciletí postavený na nejdostupnějších technologiích dneška – internetu a mobilu.
V oblasti chytrých košíků převažovalo využití RFID či Scan&Go, do pozadí bylo odsunuto řešení využívající image recognition, které není tak přesné v rozeznávání neupořádaných produktů v košíku. Zato svůj boom zažívá image recognition v oblasti vážení, například zjednodušováním nákupu ovoce a zeleniny, kdy váhy rozeznají produkt položený na váhu a rovnou nabídnou správnou volbu. Odpadá tak zdlouhavé hledání položek, jedna z „frictions“ na cestě k pohodlnému nákupu ovoce a zeleniny.
ESL a ePoSM
Klasické elektronické cenovky nejsou novinkou, ovšem jejich extenze do interaktivních elektronických POSM už ano. Regálová POSM, která reagují na požadavek nakupujících ohledně ceny, informací o produktu, navigaci v sortimentu nebo jen svým obsahem přitahující pozornost nakupujících, to a spoustu dalších technologických „vychytávek“ vyvíjí celá řada společností produkujících ESL řešení. Nabídka řešení je v tomto směru opravdu bohatá.
Dobrá zpráva je, že díky těmto ePOSM můžeme dále zlepšovat naši komunikaci k nakupícím a tím i jejich nákupní zážitek spojený s danou prodejnou či značkou. Na druhé straně je tu fakt, že tato technologie potřebuje dobré zázemí v podobě elektřinou vybavených regálů a ne zcela zapadá do aktuálních témat dlouhodobé udržitelnosti retailu.
Podle výpočtu InStoreSolutions 250 obchodů velikosti supermarketu využívajících jednoduché bateriové ESL „vyprodukuje“ 100 tun nebezpečného odpadu. Výrobci těchto zařízení tak nabízejí varianty bez baterií – napojené na elektřinu či využívající solárních mini panelů.
Metaverse retail
V budoucnosti lze očekávat nástup retail řešení pro metaverse. Aktuálně první vlaštovkou byla prezentace jediné společnosti, která propojuje své znalosti z gaming prostředí a přenáší je v podobě zábavných interakcí se značkou či výrobkem do prostředí retailu. Metaverse je tak stále hudbou budoucnosti, ale počítejme s ním.
Co říci závěrem?
Je zřejmé, že dynamika retailového prostředí – především toho kamenného, nabrala na obrátkách a s velkou jistotou lze říci, že očekávání zákazníků od fyzického světa obchodu budou v budoucnu vyšší a vyšší. Fyzický nákupní zážitek bude stále klíčový, bez zbytečných bariér „frikcí“, důležitá bude míra personalizace služeb a nabídky, svou roli bude hrát společenskéhá stránka nákupního zážitku. Samozřejmostí bude propojení s on-line obchodem umožňující zákazníkům nakoupit/doručit kdykoliv, kdekoliv, cokoliv.