Když jsem před 18 lety začínal svou cestu k marketingové plnoletosti, slovo omnichannel neexistovalo, pracoval jsem se stolním počítačem a netrpělivě čekal, až mou pevnou linku nahradí modernější mobilní tlačítkový aparát.
V našich strategiích, jak prodat více jsme se zaměřovali na cestu k nákupu začínající sledováním televze a končící nákupem produktu v kamenném obchodu. Nákupní zážitek byl pojmem z učebnic marketingových intelektuálů. A vzpomínka na shánění “přeskáčů velikosti 47” v mém rodném městě je jednou z nočních můr devadesátých let.
Střih.. rok 2020
Jedu tramvají do práce a na chytrém telefonu hledám vhodné běžecké boty – hledám recenze a hodnocení uživatelů, sleduju ceny a rozhlížím se po té správné koupi. A protože správně padnoucí bota je půl úspěchu, hledám blízký obchod, kde bych mohl svůj výběr stvrdit. Po práci popojedu 2 zastávky do blízkého obchodu, kde si boty vyzkouším, příjemný personál odpoví mé zvídavé otázky, potvrzuje můj výběr za využití přístroje analyzujícího můj běžecký styl. Zároveň mi nabízí zapojení do běžecké skupiny s profi trenérem, kde mohu zapracovat na svém běžeckém umu a k tomu poznat nové lidi.
Původní plán – boty vyzkoušet a případně koupit levněji na jiném eshopu, dávám stranou a boty nadšeně kupuji na místě. Rozumově docházím k tomu, že nechci čekat na doručení, případně za něj platit, boty mi skvěle sednou a potvrzuje to i chytrý přístroj. Lidsky vidím obchod se skvělým osazenstvem, ochotným profesionálně poradit a to vše v milé atmosféře, na kterou si člověk rád navykne. Rozdíl několik stovek tak jde stranou a kupuji na místě.
Večer se jdu poprvé proběhnout, na Instagram a Stravu dávám nadšené doporučení kamarádům a podobně zaměřeným sportovním nadšencům.
Nová éra kamenných obchodů se otevírá..
Nové technologie kompletně změnili způsob, jakým žijeme a nakupujeme dnes. Mantrou se stává možnost nákupu tady a teď, tzn. cílem je ihned využít okamžiku vzniku potřeby a uspokojit ji. Tato oblast je doménou on-line obchodů – rostoucím prodejním kanálem posledních let a především měsíců roku 2020, který vstoupí do učebnic nejen historie jako rok s COVID-19.
Nakupující se pohybuje v x-rozměrném prostoru off-line a on-line, kombinuje a prolíná svou přítomnost oběma světy, marketování produktů a značek je z jedné strany složitější (množství touch-pointů pro komunikaci) a z druhé strany jednodušší (měřitelnost konverze a maximální efektivita).
Postupem času vzniká nová příležitost pro kamenné obchody. Velcí on-line prodejci ve světě už to vědí a rychle reagují (například Amazon bez pokladen nebo Wallmart obchody s možností koupě zboží přímo na prodejní ploše). Jsou to lidské emoce spojené s nakupováním, opak racionálního uvažování, touha si věci užívat všemi smysly.
Vzniká tak nová kategorie kamenných obchodů, které můžeme nazývat zážitkovými obchody, kde dochází k prolnutí on-line světa se světem značky, jejich výrobků, zákazníků a také nových technologií. Místo, kde aktivujeme všechny lidské smysly a nákupní zážitek se stává alfou a omegou všeho. Místo, kde nové technologie jako chytré senzory, RFIR tagy, umělá inteligence (AI) nebo robotika zajišťují bezchybný chod obchodu a přináší nevšední nákupní zážitek. Takové technologie pak fungují ve velké míře na pozadí jako dobře promazaný motor pohánějící automobil.
Využití nových technologií přináší do off-line světa pohodlí a nákupní zkušenost, na kterou jsme navyklí z on-line světa. V kombinaci s výhodama kamenných obchodů tak vzniká nová kategorie zážitkových obchodů, které se stávají vlajkovou lodí omnichannel obchodníků.
Chcete se dozvědět více o novém pojetí kamanných obchodů a jejich budoucnosti v digitální éře obchodování? Domluvte si s námi nezávaznou schůzku.